I den här texten skriver jag om sex, knullbarhet och om könsroller. Det är skrivet ur mitt perspektiv (jag är en vit cisperson, kvinna, med mest heterosexuella erfarenheter) och jag tar exempel från mina erfarenheter. Jag är medveten om att analysen när det gäller sex och maktordningar är mycket med avancerad än det jag skrivit, men detta område är det enda jag har tolkningsföreträde i, så jag väljer att prata om det. Texten läses med fördel (ironiskt) till den här kränkta låten:
Loke - Schyssta killens sång
"Jag skulle gärna ligga med snubbar om de inte var så jävla osköna" sa två kompisar en gång.
"Jag med", sa jag, men sänkte min high five när jag kom på att
jag faktiskt låg med snubbar. Och jag kom att tänka på hur mycket snubbar vinner på att vara sköna snubbar. Medvetna sköna snubbar lägger upp texter på facebook om nyheter som rör feministrörelsen, lär sig säga "en" istället för "man" i vardagligt prat, pratar gärna om feminism och jämlikhet och för med nöje den kampen. Dessa snubbar vinner otroligt mycket i sociala och sexuella sammanhang på det här jämfört med brudar som gör samma saker*. De kommer creddas för rollen som Den Medvetne trots att de, när det kommer till sex, har för sig grejer som att vända på en i sängen utan att känna av eller kolla om det är en ömsesidig vilja att byta placering, säga saker som "du är okej" med syftet att bekräfta en utan att man gett något som helst uttryck för att man tvivlat på sin okej-het (ja, ett högst personligt exempel hämtat ur verkligheten). De kan helt enkelt bete sig patriarkalt, sexualiserande, förminskande och härskartekniskt, men komma undan med det. Detta ger dem en mycket stor spelplan.
När jag vill praktisera sex (ni får ursäkta det kliniska språket men jag har just börjat läsa allmän sexologi och vi pratar på det här sättet i skolan) med en ny person som vet att jag är feminist så känner jag en press på att ge uttryck för klassiskt feminina attribut för att inte sorteras ut ur knullbarhetskategorin. T.ex. så slutade jag raka mig under armarna för ett år sedan som ett ställningstagande, men jag känner då att jag vill ha mer feminint kodade kläder för att "kompensera upp". Jag kanske skrattar åt snubbars sexistiska skämt i ett socialt sammanhang fastän skämtet ger en besk eftersmak, därför att det också förstärker bilden av mig som Skön Brud. En skön brud som är medveten och som är feminist men som har GOD TON och överseende med dessa snubbigheter som pågår, som är feminist men fortfarande sexig. Varför jag går med på dessa regler som snubbarna sätter är ju för att jag vill kunna ligga med någon av dem. Jag upplever att mitt värde baseras på mitt aktiva sexliv.
Alltså tjänar snubbar på att vara feminister i sexuella sammanhang. De kan välja de delar av kampen som passar deras image, som stärker bilden av dem som en bra person och kan använda det som ursäkt för något annat beteende som inte är så soft (t.ex. den ofta hörda ursäkten "jag röstade faktiskt på F!") medan brudar som vill ligga med snubbar måste parera fördomar om feminister och fördomar om hur de ska bete sig för att upprätthålla sin Knullbarhet. Orättvist.
* Såklart är det så i alla "kategorier" inom den intersektionalistiska feminismen: ifall en person från den privilegierade gruppen för den diskriminerade gruppens kamp får den uppmärksamhet från människor runtomkring, i media, och framförallt från andra privilegierade personer än ifall en person från den diskriminerade gruppen förde sin kamp, t.ex. en vit person som pratar om antirasism kan hyllas medans en person som rasifieras i olika sammanhang kan ha pratat om antirasism i flera år utan att bli hyllad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar