Sidor

Arkiv

onsdag 21 januari 2015

att sexualisera för kunna att bryta normer

Ett medel jag upplever används ofta när det handlar om att peppa människor som har icke normsnygga kroppar eller normbrytande kroppar är att sexualisera dem. Tänk er en reklam för "alla kvinnor", där en blandning personer står i underkläder och trivs med sina kroppar (Dove är väldigt bra på det här). Syftet med reklamen är väl att ge ökat självförtroende till folk och visa på kroppsliga olikheter. Såklart är det en fin tanke, men ofta är gruppen fortfarande normsnygg och relativt homogen. De är liksom tillräckligt normbrytande för att vara normbrytande, men tillräckligt normsnygga för att kunna sexualiseras. Jag känner att jag är väldigt påverkad av det sättet att bryta mot normer.

Som många andra som tas för kvinnor blev jag vid 14 år uppmärksammad på mitt underarmshår och tillsagd att raka mig. Jag skämdes, kände mig äcklig och gick raka vägen in i duschen och höll sen en strikt 3-dagarspolicy i 5 år. Jag till och med epilerade armhålorna en period, men det var inte särskilt lyckat. Men för drygt ett år slutade jag raka mig under armarna. Min inspiration och pepp för att våga göra det var den här bilden, som jag hade som omslagsbild på facebook:

Sophia Loren med hår under armarna.

Jag kände att jag fortfarande kunde vara snygg och sexualiseras (eftersom det är den ultimata formen av patriarkal bekräftelse) fast jag hade hår under armarna. Anledningen till att Sophia Loren kan ta den rollen för mig är ju att hon är en väldigt normsnygg person med stora bröst, långa ben, höga kindben, vit, ni vet, hon klockar in ungefär alla skönhetsnormer. Dessutom har hon ganska lite hår under armarna, det är knappt att det syns. Därför kan hon fortfarande sexualiseras tillräckligt mycket för att armhålehåret inte ska få så många att höja på ögonbrynen.

När man bryter mot kroppsnormer på det här sättet, genom att sexualisera den normbrytande delen av eller hela sin kropp, bidrar man till att en annan norm förstärks. Jag förstärker många andra skönhetsnormer, avsiktligt och oavsiktligt, just för att känna mig bekväm med mitt armhålehår. Jag förstärker vithetsnormen med min hudfärg och färgen på mitt armhålehår (askblont om någon undrar), jag framhäver gärna mina bröst, jag rakar benen, har feminina kläder på mig och har långt rött hår. Många saker med min kropp är normsnygga, och därför har jag råd att bryta mot en kroppsnorm. 

Vardagsrasismen har skrivit en text om kroppsbehåring och att rasifieras. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar