Sidor

Arkiv

lördag 25 april 2015

don't wanna love you if you don't love me, don't wanna need you if you won't need me too

Att diskutera och problematisera tvåsamhetsnormen är väldigt populärt just nu. Jag har gjort det själv många gånger. Jag tycker att det är viktigt att lyfta upp och kritisera hur mycket tvåsamhetsnormen återetableras i många sammanhang.

Men att problematisera en norm betyder inte att man själv går ifrån den. Själv har jag känt att det varit min skyldighet att frångå tvåsamhetsnormen. Men det är inte min skyldighet. Jag tycker den är problematisk och kritiserar den gärna, men det behöver betyda något för hur jag väljer att leva mitt privatliv.

Jag tror det är lätt att känna att man, som den som initierar exklusivitet, förhindrar den andra personen från att leva ut sin egen sexualitet. Till exempel hindrar den från att ha sex med andra personer. Det här är något jag själv har känt. Jag har känt mig som en tråkig, svartsjuk person som vill äga en partner. Att vilja ha en monogam relation får nämligen för mig samma klang som "svartsjuk", "besatt". Det får det att verka som om man inte litar på sin partner. Det får mig att känna som om det jag frågar om är orimligt. Och jag blir så arg för att jag känner så.

Om man säger "Jag vill att vi ska vara exklusiva, annars vet jag inte om jag kommer att trivas i den här relationen. Vad tycker du om det?" så handlar det inte om svartsjuka. Det handlar inte om att man vill äga sin partner. Det är att vara öppen med vad man vill, och visar vad ens premisser för förhållandet är. Och om den man har en relation med går med på de premisserna, då har man en överenskommelse. Man förnekar inte den personen att leva ut sin sexualitet, utan man har satt sin egen gräns. Om den personen går med den gränssättningen, så är det en väldigt rimlig överenskommelse.




Från "Irriterande saker bara 'feministiska' män säger" av Amra Bajric.

Det är inte i sig en tvåsam relation som är ett problem, utan snarare att de som ingår i exklusiva tvåsamheter ofta har dålig kommunikation. Och det beror på att tvåsamhetsnormen inte problematiseras tillräckligt mycket. Man är så inlärd och inställd på att en relation ska vara monogam, att många aldrig ens överväger att man kanske vill ha en annorlunda relation. Och om man inte säger vad man egentligen vill, är det stor risk att man sårar varandra.

Jag ett stort fan av att klargöra sitt förhållningssätt till varandra i en relation. Inte bara köra på och hoppas på det bästa. Skräddarsy ditt förhållningssätt till varje person du har ett förhållande med. Hur vill du ha det?

Att säga att man vill ha exklusivitet handlar inte om att vara svartsjuk eller om att vilja äga någon. Det handlar inte om att förbjuda den andra människan att göra saker. Det handlar om att sätta sin egen gräns. Det handlar om att ge en chans för båda att förhålla sig på samma sätt till varandra.

Samantha Mumba får avsluta med låten som fick mig att skriva den här texten: Gotta tell you.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar